O malarstwie Grzegorza Wnęka

Jedna z ostatnich ekspozycji malarstwa Grzegorza Wnęka nosiła tytuł: 20 obrazów z figurą w tle, tytuł przewrotny, bo przyglądając się płótnom krakowskiego artysty odnosimy wrażenie, że postać człowieka odgrywa na nich rolę zdecydowanie najważniejszą. Nie daje się zredukować do nieznaczącego sztafażu figuralnego w tle, lecz przyciąga swoją wypełniającą pole obrazu obecnością. Wnęk rozwija wielowątkową opowieść o kondycji współczesnego człowieka, doświadczającego przede wszystkim niepokoju i osamotnienia. Samotność bohaterów jego płócien jest wyczuwalna zarówno, gdy widzimy ich podczas odświętnych rytuałów, wypoczynku czy pracy. Portretowani bowiem przez niego ludzie, wydają się pogrążeni we własnych myślach, jak gdyby nawiązanie bliskiej relacji z drugim, przekraczało ich siły. Nastrój melancholii, jaki ewokują jego obrazy, krakowski artysta osiąga posługując się klasycznym repertuarem środków malarskich. Stosuje rozmaite ujęcia figury człowieka: całościowe, w półpostaci, en face, z tyłu, w ubraniu lub częściowo rozebrane, statyczne i w ruchu, wykazując szczególną skłonność do zaburzenia skali przedstawień. Ten ostatni zabieg, podobnie jak wprowadzanie zaskakujących rekwizytów i przedmiotów towarzyszących ludziom, w innej niż ich pierwotna funkcja, pozwala mu oderwać się od dokumentacyjnego charakteru malowanych przez siebie przedstawień. Zaryzykować można chyba stwierdzenie, że to świat, w którym postacie i wydarzenia „zawieszone” są między jawą a snem: mężczyzna podążający w stronę kobaltowego „słońca”, kobieta w białej bluzce, kapiąca się w basenie, nad którym ustawiono qasi antyczną rzeźbę czy dziecko uciekające w popłochu przed spadającym z nieba deszczem niezidentyfikowanych obiektów.

Konsekwentne odchodzenie od realizmu cechuje zresztą działania Wnęka od kilku lat. Artysta ostatnio podejmuje też rozmaite eksperymenty techniczne. Nadal wprawdzie najchętniej maluje olejno, ale zdarza mu się sięgać po temperę czy eksperymentować ze składnikami spoiwa. W efekcie, jego najnowsze prace odznaczają się paletą barwną o przewadze zgaszonych tonów, niekiedy tylko ożywioną akcentami kobaltu i żółci. „Kuchnia” malarska nie jest jednak dla niego najważniejsza. Pozwala mu tylko lepiej opowiadać o „gołej anatomii stanów psychicznych” (T. Brzozowski), w coraz bardziej aluzyjnej, przesyconej surrealistycznym klimatem formie.

Agnieszka Jankowska-Marzec

Grzegorz Wnęk

Urodzony w 1974 roku we Frysztaku. Absolwent Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie (dyplom w pracowni prof. Stanisława Rodzińskiego w 1999). Prowadzi Pracownię Rysunku na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie. Od 2011 doktor habilitowany. Stypendysta Ministra Kultury i Sztuki (1998/1999), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006) oraz programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”(2007). Nagroda Grand Prix 36. Ogólnopolskiego Konkursu Malarstwa Współczesnego Bielska Jesień’ 2003. Wyróżnienie na VI Triennale Sztuki Sakrum w Częstochowie, pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006). Finalista konkursu: Obraz Roku, Warszawa (2005). 

Zrealizował i realizuje cykle tematyczne: „Wnętrza”, „Maszyny”, „Hiob”, „Człowiek z …”, „Modelka”, „Syn”, „Sekwencja”, „Piknik lotniczy”, „Network”, „Lady with …”. Prace m.in. w zbiorach Lubuskiej Zachęty w Zielonej Górze, BWA Bielsko Biała, BWA Krosno, Frissiras Museum w Atenach.

Wybrane wystawy indywidualne:
2014 – 20 obrazów z figurą w tle – malarstwo, BWA Piła; Malarstwo Grzegorz Wnęk, Galeria Wspólna, Bydgoszcz
2012 – Maszyneria, Galeria cztery ściany, ASP Kraków; Osoby, Opera Krakowska
2011 – Coincidentia oppositorum, Galeria ZPAP Pryzmat, Kraków; Malarstwo, BWA Krosno;
2010 – The artist’s eye. Grzegorz Wnęk, Frissiras Museum, Ateny;
2009 – Malarstwo, BWA Rzeszów; Wizja lokalna, Galeria Grodzka 42, Kraków;
2008 – Malarstwo, Galeria Nautilus, Kraków;
2006 – 25 obrazów, Galeria Senatorska, Warszawa;
2005 – Energia, przestrzeń, czas, Galeria Pryzmat, Kraków;
2004 – Malarstwo, Galeria Dominika Rostworowskiego, Kraków;
2003 – Kadry z codzienności, Galeria Krytyków Pokaz, Warszawa; Malarstwo, BWA Kielce;
2002 – Obrazy, BWA, Sandomierz;
2001 – Codzienność, Kunstlerhaus, Cuxhaven, Niemcy;

Wybrane wystawy zbiorowe:
2014 – Grunwald-Art, Troki, Litwa;
2013 – „The Deceit of the flesh”, Frissiras Museum, Ateny, Grecja; MUNICIPAL ART GALLERY OF CHANIA, pokaz kolekcji Frissiras Museum, Chania, Grecja;
2012 – „Face to face”, Frissiras Muzeum, Ateny, Grecja; Art meeting, Tomaszowice; Uczta u Mistrzów, Pałac Sztuki, Kraków
2011 – Salon 100-lecia ZPAP, Bunkier Sztuki; Teraz sztuka, Parlament Europejski, Bruksela, Belgia;
2011 – wystawy grupowe, Thanassis Frissiras Gallery, Ateny, Grecja;
2010-2011 – „Naked truth”, Frissiras Museum, Ateny, Grecja;
2009 – „POSITIONEN DER POLNISCHEN GEGENWARTSKUNST”, PackHof Museum Junge Kunst, pokaz kolekcji Lubuskiej Zachęty Sztuki Współczesnej, Frankfurt nad Odrą, Niemcy;
2008 – „The new Force of Painting”, Frissiras Museum, Ateny, Grecja; Lubuska Zachęta Sztuki Współczesnej, pokaz kolekcji, BWA Zielona Góra;
2007 – „Dekalog”, Pałac Sztuki, Kraków; Europejskie Dni Dziedzictwa, Galeria Nautilus, Kraków;
2006 – VI Triennale Sztuki Sakrum, BWA, Częstochowa;
2005 – „Figuracja odnowa”, ZPAP Lublin; „Don Kichot”, Muzeum Narodowe, Kamienica Szołayskich, Kraków; Kowno, Litwa; „Obraz Roku 2004” – finałowa setka, Krulikarnia, Warszawa;
2004 – „Bachantki”, BWA Olsztyn, Teatr Wielki, Warszawa, Olsztyn; 13 malarzy z Wydziału Malarstwa ASP w Krakowie Akademicka Galeria Sztuki MBWA, Galeria MBWA, Galeria Malarstwa ASP, Galeria Zamkowa, Nowy Sącz, Krynica, Kraków, Chateau de SaintAuvent, Francja; “Bigaj, Kubiak, Nowak, Wnęk”, CSW “Solvay”, Kraków;
2003 – „ryba, bacon i ćwierć wołu”, Galeria ZPAP „PRYZMAT”, Kraków; 36 Ogólnopolski Konkurs Malarstwa Współczesnego- Galeria Bielska BWA, BielskoBiała.

Strona główna » Archiwum » Wystawy » 2014 » Grzegorz Wnęk, „Liście z wilgotnych drzew”, 24.10.2014