Barbara Maroń

Ur. w 1955 w Krakowie. Członek ZPAP. Kurator Fortu Sztuki 1993. Członek Komitetu Organizacyjnego Fort Sztuki 1994, 1995, 1996, 1997. Współzałożycielka Stowarzyszenia Fort Sztuki.

W latach 1987 – 1989 współprowadziła galerię „gt” w Krakowie. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków. Członek – założyciel Stowarzyszenia Fort Sztuki. Kurator pierwszej edycji Festiwalu Fortu Sztuki’93 (w Forcie Św. Benedykta w Krakowie). W latach 1994 – 2000 brała udział w pracach Komitetu Programowego i Organizacyjnego Festiwali „Fort Sztuki”. Animatorka wielu wydarzeń artystycznych w kraju i za granicą. W 1998 razem z Arturem Tajberem była kuratorem Festiwalu Polskiego Performance i wystawy Sztuki Procesualnej w Kunstverein Friedrichshafen w Festiwalu Bodeńskiego w Niemczech. Od 2004 roku współredaguje czasopismo FORT SZTUKI – poświęcone sztuce aktualnej

Przez długi czas zajmowała się dualistyczną naturą relacji przedmiotu i cienia. Związkami pojęciowymi konwencjonalnych znaków i ich wizualnych, fizycznych reprezentacji, oraz instalacją „site specific”. W pracach z ostatnich sześciu lat skupia się na subiektywnie formułowanej istocie podobieństwa. Dokonując prostych zestawień ikonicznych (przy użyciu fotografii, grafiki komputerowej i cyfrowego wideo) bada charakter, nastrój i subtelne drugoplanowe zależności zachodzące pomiędzy nośnikami znaczeń, pojęć i emocji. Dotyka problemów związanych z naturą procesu identyfikacji, samo-identyfikacji i kreacji wizerunku, zbliżając się równocześnie do rzeczowej analizy praktyk reklamy, marketingu i innych mechanizmów społecznej manipulacji.

wystawy indywidualne: 

1984 – Black Gallery, Kraków;

1990 – 3 Aspekty, galeria QQ, Kraków;

1991 – Rzeźba Nr 2, galeria Zderzak, Kraków;

1994 – Widzimy dwa w dwóch widzimy, galeria Potocka, Kraków;

1994 – Wyobrażenia aktywne, Ośrodek Działań Plastycznych, Wrocław;

1996 – Gra, galeria QQ, Kraków;

1998 – Homonimy symboli umownych – transpozycja znaczeń, Le Lieu, Quebec City, Kanada;

1999 – Go, czyli jak grać w słowa, Otwarta Pracownia, Kraków.

udział w wystawach zbiorowych (wybór):

1993 – Cork/Cracow, Crawford Municipal Art Gallery, Cork, Irlandia;

1993 – Fort Sztuki 1993, Kraków;

1994 – Trzy wymiary, galeria Pryzmat, Kraków;

1994 – Ikonopress, Zamek Książąt Pomorskich, Szczecin;

1994 – Fort Sztuki 1994, Kraków;

1995 – +raum, Galerie Unhwar, Berlin, Niemcy;

1995 – Cracovie, Le Lieu, Quebec, Kanada;

1995 – X Spotkania Krakowskie, BWA Kraków;

1996 – Marked, Sealed, Sold, Międzynarodowe Centrum Sztuki, Poznań;

1997 – Dni Europy w Bratysławie, Słowacja;

1997 – Contemporary Polish Works on Paper, Edba Carlsten Gallery, University of Wisconsin-Stevens Point, USA;

1997 – Plener’97 „Nauka/Kultura”, Stowarzyszenie ARIAP, Rieulay, Francja;

1997 – Punkt Wyjścia – Fotografia, galeria Lufcik, ZPAP, Warszawa;

1998 – Time& Motion, Friedrichshafen, Niemcy;

1999 – Bergen 2000 Kraków, Bergenhus 99 Kunstfestning, Bergen, Norwegia;

1999 – Pomiędzy, Gelsdorf, Niemcy

Artur Tajber 

Ur. w 1953 w Stalinogrodzie (dzisiaj Katowice). 1972 studia na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby we Wrocławiu. 1973-1978 studia na Wydziale Malarstwa ASP w Krakowie. 1978 dyplom z wyróżnieniem. Mieszka i pracuje w Krakowie.

Współzałożyciel ruchu performances KONGER (1983); twórca Galerii GT w Krakowie (1986-89); kierownik artystyczny Galerii Pryzmat (1990-93); wiceprezes Związku Polskich Artystów Plastyków w Krakowie (1990-93); wykładowca, asystent, docent, Katedra Sztuk Wizualnych, Wydział Form Przemysłowych, Akademia Sztuk Pięknych, od 1983 do dzisiaj; konsul generalny Terytoriów Nomadów w Polsce; członek rady programowej BWA w Krakowie, 1994-96; kurator Pokazów Polskiego Performance/Instalacji w Quebec City (1995); kurator 10 Międzynarodowych Spotkań Krakowskich Wolne Miasto Kraków, galeria BWA (1995); członek współzałożyciel i prezes Stowarzyszenia Fort Sztuki (1996); członek Rady Kuratorów w Galerii Bunkier Sztuki w Krakowie (1996-97); kurator stałego programu performance AKCJA (ACTION) w Bunkrze Sztuki; współkurator Raum und Bewegung, wystawy i festiwalu Polskiego Performance i Sztuki Czasowej, Kunstverein Friedrichshafen, Bodensee Festival, Niemcy (1998); członek Stowarzyszenia Artystów i Teoretyków Sztuki; członek IKG (Internationales Kunstler Gremium). Od 1974 prezentuje swoje prace w Polsce i zagranicą.  

wystawy, instalacje, performances, wykłady: 

1998 – DESOLACTION type performance, Mucsarnok, Budapest, Wegry;

1998 – DESOLACTION type performance, Kino Mier, Nove Zamky, Słowacja;

1998 – DESOLACTION performance, wykład, Międzynarodowe Spotkanie Artystów i teoretyków Sztuki, BWA Katowice;

1998 – TOKYOaCction2 performance, Kunstverein Friedrichshafen, Bodensee Festival, Niemcy;

1998 – Nagano-DESOL-ACTION , Nagano Prefectural Workers’s Welfare Center, NIPAF’98, Japonia;

1998 – Nagano-DESOL-ACTION, Nagoya University of Arts, NIPAF’98, JAponia;

1998 – Hiroshima-DESOL-ACTION, Minami Ward Community Cultural Center Hall, Hirishima, NIPAF’98, Japonia;

1998 – Tokyo-aCtion, Shinjuku Bunka Center, Tokyo, NIPAF’98, Japonia;

1998 – WALK’MAN, ISLA, Bloomington, ILL.-USA;

1999 – WALK’MAN, Safety-Kleen Gallery One, Elgin, Illinois, USA;

1999 – WALK’MAN (z B. Maroń), L5 Gallery, Roermond, Holandia;

1999 – DESOLATION action, Amafi, Italia;

1999 – WALK’MAN, Otwarta Pracownia, Kraków;

1999 – Street-Action, performance, Cork City;

1999 – Street-Action, Dublin, Belfast, Irlandia.

Strona główna » Archiwum » Wystawy » 1999 » Barbara Maroń, „Go”, Artur Tajber, „Walk’man”, 26.02.1999