Credo

Pomiędzy wiarą a zwątpieniem rozciąga się przestrzeń, jaką każdy w sobie nosi i niekiedy potrzebuje się namacalnie z nią zmierzyć. Obraz w klasycznej malarskiej formie może tu być najlepszym medium.

Obserwując naturę w jej strukturalnym wyrazie staram się stworzyć język, który umożliwi poprzez materialną rzeczywistość obrazu sięgnięcie do tej wewnętrznej – duchowej. Warunkiem do spełnienia zarówno przez malarza jak i widza jest przekroczenie mentalnej bramy, którą stanowi warstwa estetyczna obrazu, prowadząca w jego przestrzeń. Dając zgodę na swoisty rodzaj zapomnienia usuwam barierę między subiektywną świadomością a obiektywną realnością.

Pracując nad kolejnymi obrazami całkiem nieświadomie zbliżyłam się do taoistycznej koncepcji pejzażu, powstającego z doznania i dostrojenia się do natury, w przeciwieństwie do postrzegania zmysłowego. Koncepcja ta daje prymat linii w obrazie sprawiając, że malowana struktura staje się równocześnie stała i płynna a przedstawiana część – całością. Proces tworzenia struktury jest wręcz rozplątywaniem linii, które formują kształt i porządkują formę.

Nie jest mi obojętne jak są odbierane moje obrazy, dlatego poruszam się między wiarą i zwątpieniem. Wierząc w koncepcję obrazu do jakiej doszłam nie mam pewności czy znajdą się odbiorcy, z którymi będzie mi po drodze. Tao pejzażu wymaga od widza zajęcia tej samej postawy, jaką przyjmuje malarz wobec natury – bycia zwierciadłem bez skazy. Ja próbuję i mam nadzieję, że nie będę sama.

Ewa Pełka

Malując ciszę

Maluję duże formaty, by zawładnąć całym polem widzenia oglądającego.
Tak jak ogarnia nas natura. Stwarzam intymność, poszerzającą przestrzeń wyobraźni, ważniejszej dla mnie niż wiedza.
Nie przekazuję komunikatów, ani nie namawiam do rozwiązywania rebusów.
Używam języka barw i materii nadając mu biologiczną formę, inspirowaną pejzażem.
Pozostawiam widza samego w świecie, choć stworzonym przeze mnie, to jednak jego własnym.
Czasami mam wrażenie, że posługuję się wzgardzonym i coraz rzadziej stosowanym „dialektem”.
Jednak zupełnie świadomie pozostaję „poza”, proponując zamiast terapii doraźnej kontemplację i ciszę.
Medialny nadmiar hałasu, światła i ruchu, wypełniający dzisiaj życie pojmuję jako kamuflaż dla porcelanowej wręcz kruchości rzeczywistości.
Fascynuję się ową kruchością. Chcąc ją wyrazić odrzucam popowo-medialny obraz. Estetyka lunaparku smuci mnie i budzi autentyczny lęk.
Szukam swojej drogi malując ciszę. Wierzę, że można epatować ciszą. Jeżeli to mi się udaje, jestem mniej smutna.

Ewa Pełka

Wbrew pozorom

Ewa Pełka nie używa malarstwa, jak siekiery lub tuby, co robi dziś wielu modnych artystów. Neopopkultura nie dotyka na szczęście tej twórczości. Myślę, że Ewa nie pozwoliłaby sobie na szukanie łatwego komunikatu, który powstaje dzięki obniżeniu jakości sztuki (tak pod względem technicznym, jak semantycznym).

Intencją Pełki nie jest dokarmianie publiczności, ani tworzenie papki dla spragnionej nowinek, skłonnej do intelektualnej nadinterpretacji krytyki. Kreacja czystego malarstwa, iluminacja, tworzenie znaku oddającego nieskończoność przestrzeni i kruchość człowieka – to fundamenty jej dzieł.

Piękno – pojęcie, które od początku istnienia sztuki nie opuściło żadnego poważnego artysty jest podstawową składową twórczości Pełki. Ta estetyczna strona jej malarstwa stanowi nieraz cel krytycznych ataków, biorących się głównie z powierzchniowego odczytania wyrazu, z lenistwa uniemożliwiającego przejście do dalszych warstw, a także z niemożności przekroczenia pozoru. Obrazy Pełki są kontemplacyjne w najszerszym znaczeniu tego pojęcia. Możemy wiele od nich dostać, ale musimy z nimi pobyć przez niespieszną chwilę. Wymagają od nas czujności, by nie dać się wciągnąć w pułapkę ich niewątpliwej, lecz zwodniczej urody.

Strukturalny, zmysłowy kolor, jako podstawowy środek wyrazu, konstruuje rozległe przestrzenie, przyciąga widza, uwodzi go, a potem wciąga w rejony już zaskakująco nieestetyczne, w obszar Terrability. Malarstwo Pełki wbrew pozorom jest dramatyczne. Nie dajmy się zwieść otwartości szerokich, horyzontalnych przestrzeni, harmonii kolorystycznej, spokojowi, jakim emanuje powierzchnia. Za każdą taką oswojoną przez nas oczywistością – czujemy to podskórnie, czyha niebezpieczeństwo. Pełka tworzy przestrzeń konsekwentnie nakładając kolejne warstwy znaczeń na zastane oczywistości. I tak – ucieka nam coraz dalej.

Dariusz Mlącki

Ewa Pełka

Studia: Akademia Sztuk Pięknych, Warszawa, Wydział Malarstwa.
1977 – dyplom w pracowni prof. Jana Tarasina
1992-99 – wykładowca malarstwa i rysunku w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie
Od 1999 – profesor w Akademii Świętokrzyskiej w Kielcach

wystawy indywidualne:

1987 – Galeria Sztuki Współczesnej „Zapiecek”, Warszawa

1987 – Galeria BWA Biała Podlaska

1988 – „Dombron” Gallery, Uppsala, Szwecja

1989 – „Prospettive d’Arte” Gallery, Hamburg, Niemcy

1989 – „Luciano” Gallery, Uppsala, Szwecja

1989 – „Trekanten” Gallery, Sigtuna, Szwecja

1991 – Galeria BWA „Test”, Warszawa

1991 – Galeria BWA, Łódź

1992 – Galeria BWA „Test”, Warszawa

1994 – Galeria BWA „Test”, Warszawa

1995 – Galeria „Ars Polona”, Warszawa

1996 – Galeria „Piękna”, Warszawa

1997 – Galeria „Koło”, Gdańsk

1997 – Miejska Galeria Sztuki „Extravagance”, Sosnowiec

1998 – Bałtyckie Centrum Sztuki, Słupsk

1998 – Galeria „Milano”, Warszawa

1998 – Muzeum Narodowe, Szczecin

1998 – Galeria DAP, Dom Artysty Plastyka, Warszawa

1999 – Miejska Galeria Sztuki, Przemyśl

1999 – Galeria „Otwarta Pracownia”, Kraków

2000 – Galeria „Art New Media”, Warszawa, ekspozycja internetowa

2001 – Centrum Sztuki „Galeria Studio”, Warszawa

2001 – Galeria „Otwarta Pracownia”, Kraków

2003 – Miejska Galeria Sztuki, Częstochowa

2004 – Państwowa Galeria Sztuki, Sopot

2004 – Galeria BWA „Piwnice”, Kielce

2005 – Galeria BWA „Awangarda”, Wrocław

2005 – Ratusz Miejski, Gliwice

2005 – „wizyTUjaca” Galeria, Warszawa

wybrane wystawy zbiorowe:

1978 – XXXII Ogólnopolski Zimowy Salon Plastyki, Radom

1980 – X Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin – Nagroda Prezydenta Miasta Krakowa

1981 – XV-th Grand Prix of Monaco Competition, Muzeum Narodowe, Monte Carlo, Monaco

1981 – VIII Warszawski Festiwal Sztuk Pięknych

1981 – Polsk Konst, Vasterbottens Museum, Umea, Szwecja

1981 – Inaugural Exhibition of Japan International Artist Society, Nara, Chiba, Okinawa, Fukuoka, Japan

1984 – City of Napoli Exhibition, Napoli, Italia

1984 – Obecność, Kościół na Żytniej, Warszawa

1984 – Modern Craft and Art Gallery, Detroit, MI, USA, 1987

1990 – Semper Femina, Galeria „Verus”, Warszawa

1990 – Polnische Malerei der Achtziger Jahre, das Operahaus, Leipzig, Deutchland

1991 – I Love You, Galeria „Monetti”, Warszawa

1991 – Microart ’91, Galeria „Art”, Warszawa

1991 – 6 Kunstmaler aus Warschau, Deutches Herzzentrum, Berlin, Deutchland

1994 – „Profesorowie Europejskiej Akademii Sztuk, Galeria BWA Olsztyn

1994 – Warszawski Miesiąc Malarstwa, DAP, Warszawa

1995 – Artyści z kolekcji Art & Business, BCC, Warszawa

1996 – XVII Festiwal Polskiego Malarstwa Współczesnego, Szczecin – GRAND PRIX

1996 – Czy malarstwo może zbawić, Galeria BWA, Częstochowa

1996 – Rozpoznanieobrazy z lat dziewięćdziesiątych, Bunkier Sztuki Kraków

1997 – Kolekcja Europejskiej Akademii Sztuk, 1997 – Galeria Na Piętrze, Poznań; Galeria EL, Elbląg; Galeria BWA, Olsztyn;

1997 – Galeria BWA, Gorzów Wielkopolski;

1997 – Państwowa Galeria Sztuki Współczesnej, Przemyśl;

1997 – Muzeum Lubelskie Na Zamku, Lublin

1999 – Galeria „Milano”, Warszawa

2000 – Galeria „Otwarta Pracownia”, Kraków

2000 – Galeria DAP, Warszawa

2001 – Bielska Jesień, BWA Bielsko Biała

2001 – Salon Sztuki Współczesnej BWA, Bydgoszcz

2002 – Obraz roku 2001, Galeria Królikarnia, Muzeum Narodowe, Warszawa

2002 – „rtyści Akademii Świętokrzyskiej, Akademicka Galeria Sztuki, Kielce

2002 – Artyści Akademii Świętokrzyskiej, Muzeum Okręgowe, Sandomierz

2002 – Artyści Akademii Świętokrzyskiej, Galeria Sztuki „Zielona”, Busko Zdrój

2002 – II Forum Malarstwa Polskiego, Galeria TALENS, Lesko; PGS „Wozownia”, Toruń; MOS – BWA, Gorzów Wlkp.; Galeria „Fra Angelico”, Muzeum Diecezjalne, Katowice; Galeria Anna Iglińska, Kraków; Galeria Sztuki BWA, Krosno

2002 – Art Winnipeg, Festiwal Sztuki Polskiej, Main Acces Gallery, Winnipeg, Canada

2003 – Some Like It Hot, The Bloxham Galleries, Londyn, Great Britain

2003 – In Between7 Women from Poland, Kabusa Konsthalle, Ystad, Sweden, wystawa w ramach cyklu „Rok Polski w Szwecji”

2003 – Lexmark European Art Prize 2003, Exhibition of 10. Finalists, Eyestorm Gallery, London, Great Britain

2004 – Warszawa w WilniePolska Sztuka Współczesna„, Arka Gallery, Vilnus, Lituania, wystawa w ramach cyklu „Rok Polski na Litwie”

2004 – Lexmark European Art Prize 2004 – Laureaci edycji polskiej, Galeria Program, Warszawa

2004 – Quickmalarstwo młodego i średniego pokolenia, Galeria Domu Aukcyjnego Pol-Swiss Art., Warszawa

2004 – Warszawa w Kijowie, Galeria Narodowego Związku Artystów Plastyków Ukrainy, Kiev, wystawa w ramach cyklu „Rok Polski na Ukrainie”

2004 – Meksyk 2004, wystawa poplenerowa, Galeria Sukiennice, Kraków (katalog)

2004 – Wystawa-Aukcja dzieł sztuki współczesnej, Fundacja Exit, Hotel Holiday Inn, Warszawa

2004 – III Ogólnopolski Plener Malarski, wystawa poplenerowa, Galeria ES, Międzyrzec Podl.

2004 – Razem, Galeria Akademicka, Kielce

2004 – W drodzeo sztuce wędrówki przez życie, Galeria Sztuki Współczesnej, Lesko

2004 – Lexmark European Art Prize 2004 – laureaci edycji polskiej, Muzeum Galicja, Kraków

2005 – Kwietniowa translokacja, Galeria BWA, Sandomierz

2005 – W drodzeo sztuce wędrówki przez życie, Muzeum Sztuki Współczesnej, Radom

2005 – Meksyk 2005 – wystawa poplenerowa, Galeria „Brama”, Gliwice

2005 – Art. PoznańTargi Sztuki, Poznań

2005 – Wystawa-Aukcja dzieł sztuki współczesnej, Fundacja Exit, Hotel Holiday Inn, Warszawa

Strona główna » Archiwum » Wystawy » 2002 » Ewa Pełka, „Obrazy znad krawędzi”, 26.09.2002