Tytuł wystawy „Straszna Piękność” nawiązuje do wiersza Wiliama Blake’a „Tygrys” w tłumaczeniu Kubiaka z dzieła „Księgi Niewinności i Doświadczenia ukazujące dwa przeciwstawne stany duszy ludzkiej”. Blake jest jednym z moich Mistrzów, a jego artystyczna wizja zawsze wzbudza w mojej duszy żywy oddźwięk i potrzebę twórczego działania. Te przeciwstawne stany duszy ludzkiej o których pisze Blake, to niekończące się bogactwo uczuć, odcieni nastrojów, objawia się w nas pomiędzy światłem umysłu i ciemnością woli w barwnym spektrum, jako tęcza barw. Barwy, to kosmiczne istoty, które przenikają zarówno nasze życie uczuciowe jak i świat, który nas zewsząd otacza. Właściwie widzialny świat zbudowany jest z barw, a formy podlegają nieustannej grze światła i cienia.

Słowami Goethego: „Farben sind die Taten und Leiden des Lichtes. Taten und Leiden.” Barwy są dziełem i cierpieniem światła. Dziełem i cierpieniem. W malarstwie najważniejsza jest dla mnie barwa – w tym żywym aspekcie, jako przejaw istnienia duszy. Zmiennej, targanej sprzecznościami, pomiędzy cierpieniem, a zachwytem. Piękno dostrzec można w najbardziej nieoczekiwanych miejscach i sytuacjach, zależy to tylko od nastroju duszy! Dzikie koty wzbudzają jednocześnie grozę i zachwyt; ich wspaniałe futra i gibkie ciała kryją potężną, niebezpieczną moc, która wzmaga jeszcze emanujące z nich piękno. Gwałtowne, dramatyczne sytuacje w ludzkim życiu wywołują w nas mieszaninę grozy, wstrętu, ale i współczucia i sprawiają, że w poszukiwaniu prawdy sięgamy głęboko we własne sumienia. Te straszne formy przemienione przez grę kolorów rozpuszczają się w świecie idei jak tęczowe tigle, w którym wyzwala się materialne ciało oświeconego. Ciemna, gęsta materia w tęczy barw uwalnia się w światło – tak odchodzą buddyjscy mistrzowie.

Od wielu lat inspiruje mnie światło ze wschodu. W Krakowie, od 1989 roku wystawy moich obrazów i rysunków w formie multimedialnych pokazów połączonych z koncertami (zaszczycili je Maleńczuk, Kiniorski, Kaman, Kormorany, Neue Wahehe Kunst, Klinika Lalek) nawiązywały do księżycowego kalendarza, któremu patronują dzikie zwierzęta. Takie szamańskie zaklęcia. Również tę wystawę planuję w podobnym klimacie. W lutym 2010 rozpoczął się Rok Tygrysa, który jako Wielki Kot został sportretowany na kilku obrazach. Dwa najstarsze pochodzą z 1985 roku, reszta powstała w ostatnim czasie. Pokażę również obrazy, których bohaterami są ludzie unoszeni na wysokiej emocjonalnej fali, oraz kolory, kolory, kolory.

„Tygrys” Blake’a jest tu ogniwem spinającym duchowe posłannictwo wschodu i zachodu z którego wywodzą się tacy wielcy chrześcijańscy mistycy jak Jakub Boehme, Angelus Silesius, Wolfgang Goethe i Rudolf Steiner. O dziwo, Biały Tygrys jest również symbolem Chrystusa! Wystawa dedykuję moim wspaniałym szwajcarskim przyjaciółkom Myriam i Renacie, bez których bezinteresownej pomocy trudno byłoby się utrzymać przy pędzlu.

Ewa Ciepielewska

Ewa Ciepielewska, ur. 1 października 1960 w Wałbrzychu. Studia PWSSP Wrocław, 1984 dyplom ASP, w pracowni malarstwa u prof. Konrada Jarodzkiego. Od początku (1981) z Grupą LUXUS: kilkadziesiąt wspólnych wystaw i aranżacji; współautorka Magazynu LUXUS i publikacji LUXUS-u.

Od 1997 współautorka międzynarodowego projektu „VOLANS – współczesna sztuka w 1000 sztuk”, wspierającego współczesną sztukę polską.

Udział w wystawach zbiorowych w kraju i zagranicą; wystawy indywidualne; akcje plenerowe; happeningi społecznie zaangażowane; murale; współpraca z organizacjami ekologicznymi i ośrodkami wychowawczymi; terapia sztuką.

Ostatnie dwa lata (2008, 2009) pod znakiem wypraw Wisłą z Krakowa do Gdańska.

Obrazy w kolekcjach prywatnych i jako LUXUS w zbiorach kolekcji narodowych.

Wystawy indywidualne/n:

-Rysunki i obrazy, Galeria Empik, Wałbrzych, maj 1979;

-Obrazki i rysunki, Galeria Saska Kępa, Warszawa, maj 1985;

-Obrazki, Wałbrzych, maj 1987;

-Księżycowy Rok Konia, akcja multimedialna, Galeria Fresk, Kraków, luty 1990;

-Druga Beztroska Wycieczka, pokaz plenerowy, Babia Góra, październik 1990;

-Księżycowy Rok Kozy, akcja multimedialna, Galeria Pod Gruszką, Kraków, luty 1991;

-Ksieżycowy Rok Koguta, akcja multimedialna, Art-Cafe, Kraków, luty 1992;

-Księżycowy Rok Małpy, akcja multimedialna, Galeria Zderzak, Szara Kamienica, Kraków luty 1993;

-Poskramianie Dzikich Zwierząt, pokaz zaangażowany, BWA, Bielsko-Biała, listopad 1994;

-Wieloryb Józio i trzy Delfińczyki, mural(900X2500) na ścianie Szkoły Podst. Nr 26 w Krakowie, czerwiec 1995;

-Wernisaż z wody, akcja plenerowa, Zakłady Sodowe Solvay, Skałki na Zakrzówku, Kraków, lipiec, 1995;

-Ruskie Holenderskie, akcja plenerowa, Chmiel, Bieszczady, sierpień1995;

-Trzy Kreski i Fioletowy Trójkąt, mural, akcja multimedialna, hala wysokiego składowania Miraculum (8000X2800cm), Kraków, lipiec 1996;

-Niebieski Jednorożec, akcja plenerowa, Chmiel, Bieszczady, sierpień1996;

-Obrazki w Bramie, symultaniczny pokaz w czterech Bramach, Warszawa, listopad-luty 2001-02;

-Herbatka z Salamandrą, Czekolada, Kraków, listopad 2002;

-Koń Amore, happening zaangażowany, Strefa 22, Kraków, luty 2002;

-Dong co ma świecący nos, akcja plenerowa, Lanckorona, noc świętojańska, czerwiec 2002;

-Obrazki w Olimpii, Galeria Olimpia, Kraków, maj 2003;

-Kolekcja wiosenna, Olimpia, Kraków, maj 2006;

-Wszyscy jesteśmy „ukraińskimi żydami”, PGR-art, Stocznia Gdańska, październik 2006;

-Ars longa vita brevis, Ev. Gemeindehaus, Kassel, wrzesień 2007

Niektóre wystawy z grupą LUXUS:

-Legendarny Luxus po raz pierwszy w Warszawie, Galeria Pokaz, Warszawa, czerwiec 1985;

-Ekspresja lat 80-tych, BWA, Sopot, czerwiec 1986;

-LUXUS, Galeria w Pasażu, Wrocław, lipiec 1986

-Co słychać?, Zakłady Norblina, Warszawa, listopad 1987;

-LUXUS FRA POLEN, Strykejernet, Oslo, sierpień 1988;

-Contemporary Polish Drawing, John Hausard Gallery, Southampton, październik 1989;

-Młody Wrocław, BWA Katowice, styczeń 1990;

-Epitafium Siedmiu Przestrzeni, Galeria Zachęta, Warszawa, lipiec 1991;

-Pokaz wyrobów cukierniczych o przedłużonym okresie trwałości, Galeria Miejska, Wrocław, sierpień 1991;

-Książki i strony, CSW Zamek Ujazdowski, Warszawa 1992;

-Miłość to nie wszystko, BWA Sopot, lipiec 1993;

-Make love or war, Bunkier Sztuki Kraków, styczeń 1994;

-KoniNovi LUXUS, BWA Konin, marzec 1994;

-Róża Mózgów, BWA Wrocław, październik 1995;

-Bankiet w Fabryce, BWA Bielsko Biała, luty 1997;

-Muzeum LUXUSU, Zachęta, Warszawa, luty 2007;

Ulubione wystawy zbiorowe:

-Życie jest jak więzienie, Ostoja, Kraków, listopad 1992;

-Lanckorońska Majówka Sztuki, Lanckorona, maj 1995;

– Lanckorońska Majówka Sztuki, Lanckorona, maj 1998;

-Kobieta o kobiecie, BWA Bielsko Biała, wrzesień 1996;

-Modelki, Galeria Entropia, Wrocław, 1999;

-Sztuka lat 80-tych, Galeria Zderzak, Kraków, 2001;

-Pamięć i uczestnictwo, Muzeum Narodowe w Gdańsku, 2005

-Republika Bananowa. Sztuka lat 80-tych. Zamek Książ, Wałbrzych, luty 2008

-Entropia rośnie, Galeria Entropia, Wrocław, luty 2008

-Republika Bananowa. Sztuka lat 80-tych. Muzeum Narodowe, Szczecin, czerwiec 2008

-Republika Bananowa. Sztuka lat 80-tych. Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, wrzesień 2008

-Republika Bananowa. Sztuka lat 80-tych. Galeria Miejska Arsenał, Poznań, padź. 2008

-Republika Bananowa. Sztuka lat 80-tych. CSW Łaźnia, Gdańsk, grudzień 2008

-Republika Bananowa. Sztuka lat 80-tych. Galeria BWA, Opole, luty 2009

-(r)ewolucje, Galeria Olympia, Kraków, czerwiec 2009

-Republika Bananowa. Sztuka lat 80-tych. Bukareszt – Debreczyn 2009 -2010

-20 jaar later, Poolse Kunst na het communisme, Amsterdam 2009-2010

Strona główna » Archiwum » Wystawy » 2010 » Ewa Ciepielewska, „Straszna piękność”, 12.03.2010